Inovačný proces môžeme definovať ako vývoj a výber nápadov na inovácie a ich transformácia do inovácií. Je príprava a postupné uskutočňovanie inovačných zmien, ktorých výsledkom je inovácia. Je to cesta od prijatia nápady po uvedenie produktu na trh.
2.5.1 fázy inovačného procesu
Inovačný proces tvoria tvoria nasledujúce fázy:
- Objavovanie
Táto fáza ma dve základné ciele: rozvoj kľúčových kompetencií a schopností v oblasti inovácií a vytváranie nových, kreatívnych nápadov. Tvorba nápadov často zahŕňa skúmanie zákazníckych požiadaviek a ich pretvorenie do realizovateľných nápadov.
Každý človek má schopnosť tvorivo myslieť, no väčšina ľudí potrebuje nejaké školenia a vedenie s cieľom priviesť ich k týmto schopnostiam. Kľúčové aktivity počas tejto fázy sú: poskytovanie vzdelávania, semináre, školenia, veľtrhy spolupráce a mnohé ďalšie aktivity a príležitosti, ktoré učia ľudí ako myslieť inak.
Medzi inovačné prvky, ktoré umožňujú túto fázu patria:
- Definovanie cieľov, výziev,
- ´´čo keby?´´ myslenie, brainstorming,
- Nájsť riešenia problémov,
- Školenie zamestnancov,
- Identifikovať a vyvarovať sa možných prekážok,
- Podpora generovania prospešných nápadov, a pod.
Kľúčoví ľudia v tejto fáze sú jednotlivý prispievatelia nápadov a manažéri, ktorí ich v tejto činnosti povzbudzujú a podporujú.
- Hodnotenie
V druhej fáze sa takpovediac oddelí zrno od pliev. Potenciálne nápady sa podrobia prísnemu procesu … . tieto nápady sú diskutované, testované, hodnotené a porovnávané s ohľadom na ich potenciál priniesť zákazníkovi pridanú hodnotu. Často tie najlepšie myšlienky sa dopĺňajú navzájom, a môže dôjsť k vytvoreniu ešte lepšieho výsledku. Táto fáza je veľmi dôležitá, preto je lacnejšie zmeniť inovácie v tejto fáze procesu v porovnaní s neskoršími fázami. Čo sa týka testovania vybraných nápadov s najväčším potenciálom, buď sa vytvorí prototyp, alebo ich otestuje testovacia skupina. Testovanie zabezpečí, že daný produkt alebo služba spĺňa vopred stanovené a požadované funkcionality. Hlavným cieľom je identifikovať príležitosti a určiť uskutočniteľnosť a premeniť ich na realitu.
Inovačné prvky, ktoré umožňujú túto fázu sú:
- Vytvoriť a podporiť rámec pre hodnotenie nápadov,
- Prijaté myšlienky zostávajú otvorené,
- Ochota podstúpiť riziko,
- Pozrieť sa na plusy a mínusy, ale aj hľadať riešenia,
- Podporiť zlyhania ale v rámci hraníc, a pod.
Kľúčoví ľudia v tejto fáze sú manažéri a vedúci pracovní, ktorí stanovili jasný strategický smer a vedenie.
- Realizácia
Tretia fáza inovačného procesu zahŕňa uistenie sa, že pridané hodnoty nápadov zistené počas fáze hodnotenia, sú zladené s organizačnými schopnosťami. Následne musí vrcholové vedenie určiť čas, peniaze a zdroje, aby sa nápad mohol zrealizovať. Dôležité je stanoviť si miľníky, ktoré sa musia dosahovať.
Nakoniec sa výsledný produkt alebo služba uvedie na trh, a
Inovačné prvky, ktoré umožňujú fázu realizácie sú:
- Prepojenie inovácií a kľúčovej stratégie,
- Sponzoring inovačných projektov,
- Rozvoj stratégií riadenia rizík,
- Zachytenie a zdieľanie inovatívnych poznatkov,
- Učenie sa z chýb,
- Financovanie inovácií,
- Priebežná komunikácia o potrebách inovácií ako podnikových príležitostí, a pod.
Kľúčoví ľudia v poslednej fáze inovačného procesu sú lídri a senior manažment.
No najdôležitejším krokom v tomto procese je stále ho začínať odznova, urobiť z neho neustály cyklus. Neuspokojiť sa s prvým dosiahnutým úspechom vďaka tomuto inovačnému procesu, ale vždy odznova hľadať nové potreby, inšpiráciu, riešenie problémov, ktoré by firma mohla ponúknuť zákazníkom.
Tieto fázy inovačného modelu sú všeobecné, a každý podnik je jedinečný, teda neexistuje jeden najlepší a správny inovačný proces.
Inovačný proces v známych firmách: