Cieľavedomé a systematické inovácie začínajú analýzou príležitostí podniku.
Ak sa firmy rozhodnú pre tvorbu inovácií, najdôležitejšie je si položiť otázku, v ktorých oblastiach, resp. činnostiach by firma mohla prinášať nové nápady. Preto je dôležité neustále skúmanie oblastí vo firme, kde môže dôjsť k zmenám a teda k inováciám.
Podľa Druckera je 7 príležitostí – zdrojov a sú rozdelené do 2 skupín, a to podľa toho, či ide podnety a príležitosti z vnútra organizácie alebo z vonkajšieho prostredia:
A) Zdroje inovácií z vnútorného prostredia firmy
Prvé štyri príležitosti inovácií sa nachádzajú vo vnútri podniku alebo v danom odvetví podnikania. Ide o príznaky – symptómy, ktoré indikujú zmeny, ktoré môžu nastať s minimálnym úsilím.
- Neočakávané udalosti
Ide o neočakávané úspechy a zlyhania. Podnik zistí či je po konkrétnom tovare alebo službe dopyt, ktorý sa predpokladal. Nemusí to zisťovať len v rámci svojho podniku, ale aj u konkurencie. Takáto analýza situácie na trhu ponúka príležitosť k učeniu sa. Či už ide o úspech alebo zlyhanie, firma musí rozanalyzovať oba tie situácie. Trh je dynamický a nepredvídateľný. Preto firmy musia neustále sledovať dianie mimo nich, pretože ak ´zaspia dobu´, a nebudú reagovať na nové požiadavky spotrebiteľov, môže to zapríčiniť ich zánik.
- Nesúlad
Nesúlad predstavuje rozpor medzi tým čo je a čo by malo byť. Nesúlad sa dá zistiť tak, že podnik počúva sťažnosti svojich zákazníkov. Sťažnosti ukazujú, že to, čo ponúkajú dodávatelia a výrobcovia sa líši od toho, čo očakávajú spotrebitelia. To je príležitosť pre inovácie, ktoré sú špecifické a majú predpoklad byť úspešné. Ak sa dodávateľom a výrobcom nepodarí rozpoznať tento nesúlad, naskytne sa príležitosť pre konkurenciou, poskytnúť alternatívu pre spotrebiteľa, ktorý ju považuje za atraktívnu.
- Potreby procesu
V rámci nejakého podnikového procesu, leží príležitosť tam, kde existuje spôsob ako urobiť veci lepšie a spotrebiteľovi to prinesie nejakú pridanú hodnotu. Napríklad môže ísť o vylepšenie existujúcich výrobkov a služieb, zefektívnenie výrobných procesov.
- Zmeny v rôznych oblastiach a štruktúre trhu
Zmeny v preferenciách zákazníkov si najčastejšie vyžiadajú zmeny v priemysle. Či už ide o zmeny krátkodobé alebo dlhodobé, výsledok týchto zmien nemusí byť na začiatku známy. Dôležité je, aby firmy vnímali a porozumeli, prečo sa dopyt odklonil od normy a prečo poskytuje príležitosť využiť zavedenie nových tovarov a služieb, ktoré uspokojujú nové potreby spotrebiteľov.
B) Zdroje inovácií z vonkajšieho prostredia mimo organizácie
Ďalšie tri zdroje inovácií sa nachádzajú v okolí podniku. Vychádzajú a reagujú na zmeny mimo podnikania alebo daného odvetvia.
- Demografia – populačné zmeny
Ide o zmeny na základe veku, pohlavia, rasy, disponibilného dôchodku, vzdelania populácie, ktoré môžu priniesť príležitosti na inovácie. Napríklad v priebehu niekoľkých desaťročí stúpol počet žien, ktoré majú vysokoškolské vzdelanie. To znamená rast pracovnej sily, ženy majú väčší disponibilný príjem a väčšiu nezávislosť ako v minulosti. Tým sa zvyšuje kúpna sila a potenciál tohto trhového segmentu, čo umožňuje výrobu takých produktov, ktoré sú vyrábané špeciálne pre ženy a ich potreby.
- Zmeny v myslení a vnímaní
Zdrojom inovácií môže byť využitie súčasných svetových trendov, ktoré sú sprevádzané postupným vývojom udalostí a majú dlhodobú tendenciu. Na tieto príležitosti sa vie podnik dostatočne včas pripraviť. No najväčšiu hodnotu majú inovácie, ktoré podnik uviedol na trh v čase módneho výkyvu na trhoch. Módne výkyvy sú nepredvídateľné a krátkodobé následky vývoja udalostí. Je to otázka dokonalého načasovania podniku vstupu na trh s takouto inováciou.
- Nové poznatky – vedecké a nevedecké
Nové poznatky a znalosti môžu byť zdrojom inovácií, no majú najdlhší čas dodania zo všetkých vyššie uvedených zdrojov inovácií. Je tam dlhý časový interval medzi vznikom nových poznatkov a využitie týchto poznatkov v technológii, ktorá premení poznatky na produkty a tie sa uvedú na trh.
Nové objavy v technológii a vede, predstavujú príležitosti pre inovácie. Tu podniky riešia, či majú dostatočný kapitál, aby mohli využiť takého príležitosti.
Hranice medzi týmito siedmimi zdrojmi inovácií sú nejasné a často sa prekrývajú. Avšak každý zdroj si vyžaduje samostatnú analýzu.